سند جامع استاندارد توليد نشريات رشد تدوين مي‌شود

سند جامع استاندارد تولید نشریات رشد تدوین می‌شود

 

معاون مجلات دفتر كمك آموزشی رشد از تدوین سند جامع استاندارد تولید نشریات رشد تا سال آینده خبر داد.

 

 معاون مجلات دفتر كمك آموزشی رشد از تدوین سند جامع استاندارد تولید نشریات رشد تا سال آینده خبر داد.
 به گزارش روایط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، ناصر نادری در نشست تخصصی استانداردهای تولید نشریات رشد كه در آستانه 50 سالگی مجله رشد در جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان برگزار شد، افزود: دنیای مطبوعات پر دامنه است بنابر این استانداردسازی، محصول یك فرد نیست و هر استانداردی حاصل و عصاره كار گروهی با بهره‌گیری از تجارب معتبراست.
  وی اظهارداشت: طی سال‌های اخیر دوره نوینی دردفتر كمك آموزشی شكل گرفت؛ از ویژگی‌های این دوره می‌توان به روش‌مند شدن مركز مطالعات، ورود چهره‌های جدید، افزایش تعداد مجلات رشد به 30 عنوان اشاره كرد این نشریه جزو معدود بنگاه‌های مطبوعاتی ایران است كه به لحاظ مخاطب، همه گروه‌های سنی از پیش دبستانی تا بزرگسالان را در بر می‌گیرد.
 وی با اشاره به عوامل متعددی كه در روند استانداردسازی تاثیر دارند گفت: بخش‌های مختلف استاندارد سازی از همان ابتدای كار تا صلاحیت‌های فردی، انگیزشی و بخش‌های فناورانه كار و غیره نیاز به تعریف دقیق دارند تا به سند جامع و كاملی دراین زمینه دست یابیم.
 نادری استانداردهای نیازسنجی و پژوهشی را از مراحل اولیه استانداردسازی برشمرد و افزود: در حوزه
برنامه‌ریزی نیز اصول و خط مشی‌های دفتر و مخاطبان و جنبه‌های حرفه‌ای كار روزنامه‌نگاری باید در نظر گرفته شود. توجه به بحث‌های روان‌شناختی، جامعه‌شناختی مخاطبان و همچنین تنوع اقلیمی كشور و نیازهای متفاوت مخاطبان این نقاط، توجه به ویرایش علمی ومسائل فنی، هنری و گرافیك، چاپ و توزیع نشریات، بازاریابی، بازخورد نگری و نظرسنجی از جمله مواردی بود كه نادری آنها را قابل تامل و استاندارد‌سازی دانست.
 او در ادامه صحبت‌هایش تمام این اصول را كه باید استانداردهایش تعریف شود مبحثی باز دانست و تصریح كرد: با توجه به این مطالعات به این نتیجه رسیدیم كه سند جامعِ مادرِ استانداردهای مجله رشد را با یك كار گروهی تدوین كنیم.
 وی در پایان سخنانش تاكید كرد: مطالعات تطبیقی مجلات آموزشی جهان و مقایسه آنها با نشریات رشد نیز موجب از میان رفتن حالت ایستایی در مجلات آموزشی و كمك به استانداردسازی آنها است.